Om Kurs i SEO

SEO Kurs Favicon.jpg

Om Kurs i SEO (Search Engine Optimalization)

Nettkurset Kurs i SEO (no. søkemotoroptimalisering) har blitt til den vanskelige veien. Gjennom prøving og feiling. Og atter feiling. Det positive er at med hvert feilsteg følger lærdom. Etter å ha gjort samme feilen en, til to og i værste fall tre ganger, har feiltrinnene blitt gjort om til kunnskap.

Med kunnskap kommer mestring. Og med mestring oppnåes resultater. Siden oppstarten i 2011 er mye kunnskap basert på erfaringer, prøving og feiling, kursing og læring opparbeidet. Denne lærdommen er blitt strukturert og samlet sammen i SEO kurset.

Intensjonen med e-SEO kurset er at du skal slippe å gjøre alle feilene som selskapet bak nettsiden OMACO AS har gjort. Kurset er bygd for å hjelpe små websider å få bedre rangering i Google Søk.

Selve kurset er laget av kurslederen Yvette Boye. Drift og ansvarlig for denne nettsiden er virksomheten OMACO AS.

Møt kursleder Yvette Boye

Om Kurs i SEO Kurslærer Yvette Boye

Hei. Mitt navn er Yvette Boye og jeg er kursleder for Kurs i SEO. Jeg er også ansvarlig for kurs innhold og materiale. Det vil være meg som du følger i webkurset hvor vi sammen ser på hva SEO er og lærer om sammenhengen mellom søkemotoren Google og Google Søk (Google Search) og hjemmesider. Systematisk går vi steg for steg gjennom hva som kan gjøres for å gjøre en nettside mer synlig i Googlemotoren.

I tillegg til å være kursleder er jeg også webredaktør for Kurs i SEO-nettstedet. Nettstedet er blitt til med tilpasninger fra følgende bidragsytere:

  • WordPress – verdens beste innholdseditor og den er gratis å bruke
  • Astra – raskt, lett og tilpasnings tema – svært god support
  • WooCommerce – e-commerce open source plugins for WordPress som har mer enn 3.9 millioner installasjoner ifølge Wikipedia – enkel å bruke til å lage butikk på nettet og til å vise frem produkter samt knytte til kassen for kjøp
  • LMS Tutor – mitt hjerte er full av takknemlighet over å ha funnet fantastiske LMS Tutor produsert av Themeum – plugin som gjør e-lærene istand til å hjelpe e-elever til å nå nye høyder på eget nettsted med å bruke Tutors gratis LMS (Learning Management System) plugin
  • Math Rank – svært bra SEO plugin med entusiastisk og dyktig team bak seg -seriøs utfordrer til SEO plugin kongen Yoast

Tusen takk for de flotte produktene dere har skapt som gjør det til en glede å lage en nettkursside.

Personlig synes jeg SEO er kjempegøy. Det er akkurat som et mattestykke eller et spill som må løses. Det dreier seg om å forsta gamet, så teste ut ting steg for steg for så å høste suksess. Derfor er det givende å få lov til å hjelpe andre å oppnå mestring med SEO og forbedret Google Søk rangering.

Mestringfølelse er en sterk følelse som kan flytte fjell.

Yvette Boye

Håper å få gleden av møte deg som e-elev på Kurs i SEO.

Bakgrunn og Erfaringer

Ranke som nr 1 i Google_Kurs i SEO

Den første nettsiden

Det var med stolthet og glede den første nettsiden så dagens lys i 2011. Før nettsiden ble til var det mange beslutninger som måtte taes basert på lite kunnskap. Det var tøft å forstå hva måtte på plass for å få hjemmesiden opp og gå. Heldigvis eksisterte YouTube den gangen også. Med god støtte fra YouTube ble den første nettsiden laget med template fra WordPress (WP). Hotell og domenepartneren One.com ble valgt til webhosting. Plugins ble installert og dermed var nettsiden operativ.

Problemer med å skrive tekst i WP

Det var vrient å skulle skrive. WordPress editoren var ikke det som som Microsoft Office Word. Basert på navnlikheten skulle du tro at det det å skulle skrive noe var en nogenlunde lik prosess. Men det var det desidert ikke. Administrasjon ble vanskelig. Videre utvikling utenkelig. Når oppdateringer skulle gjøres var det med skrekk og gru WP nettsiden ble åpnet for å publisere de siste nyhetene. På nettet kom nyhetene. Alt gikk på et slags vis.

Vanskelig å legge inn bilder

Å legge inn bilder i WP var et mareritt. Igjen måtte det konstateres at WP editoren tilhørte en ny og ukjent verden. Bilder kunne ikke bare kopieres inn i skrivesiden med å trykke kopi og lim. Først var det dette med mellomlagring. Fotoene måtte lagres først under Media. Tungvindte greier. Verden ellers var jo blitt ¨copy & paste¨, men det gjaldt ikke den mars verdenen WP.

Av og til ville ikke bildene inn. Av og til ble de kjempestore. Og av og til ble bildene supersmå. Gleden over å klare å poste bilder på Internett ble noe redusert av bildenes vilje til å vise seg i en størrelse som ikke lot seg kontrollere.

Nettsiden dukket ikke opp i Google Søk

Å klare å skrive tekst og få bilder inn på nettstedet ga mestringsfølelse. Nettstedet fikk til og med et kart som kundene kunne trykke på for å gå til Google Maps. Store greier.

Siden var på nettet og når nettstedadressen ble skrevet inn dukket siden opp. Derimot dukket ikke siden opp i Google Søk. Når firma navnet ble skrevet inn så dukket ikke bedriftsiden opp. Full forvirring.

YouTube kom igjen med løsningen. Ifølge ekseprtene på YouTube var SEO løsningen. Det startet å demre at selv om tekst og bilder eksisterte på nettstedet, så må det i tillegg være på en slik måte at det matcher de som søker etter det. Det manglet noe som bandt innholdet og Google Søk. Det måtte bygges en bro for å sluse kundene over fra Google Søk til nettstedet og vice versa.

Slik startet reisen med å forstå hvordan gjøre en nettside synlig i Google Søk.

Gutenberg + Generate Press =💘 => Emigrering

Med WP 5.0 og senere utgaver kom Gutenberg og ble en del av publiseringssystemet. De smarte utviklerne bak WP forstod situasjonen for ikke teknsiske brukeren. Det var for vanskelig å skrive, legge inn bilder, gjøre oppdaterer og vanlige hverdagslige oppgaver en nettredaktør eller blogger må gjøre.

Etter å ha vært litt reservert demret det at dette var fremtiden. Det var bare å hoppe i det. Vekk med en for teknisk page builder. I tillegg var det et ønske om å bytte temaet til page builderen.

Mye forskning resultetert i fantastiske Generate Press. GeneratePress ledes av Tom Osborne fra Canada og hans team. En unik mann med en god kultur og svært god support. Det var med høy puls backup av databasen og nettstedet ble tatt og emigreringen ble satt i gang.

Etter noen nye filmer på nettet, mye Googling, hjelp fra Generate Press, var emigreringen fullført. Stor suksess. WP verden ble endret nesten over dagen til å bli et veldig hyggelig sted å være.

✅Raskere nettside

I tillegg til at Gutenberg, bra tema og blokker fra GenerateBlocks gjorde det mye lettere å skrive, editere, få bilder og filmer på plass, ble også nettsiden mye raskere. Blant annet hadde temaet fra GeneratePress blitt valgt fordi det er et lett, raskt og tiplasningsdyktig pluss har god support. Kontrasten var stor til det å ah Page Builder som kan ha mange moduler som gjør at siden laster tyngre.

Rask nettside gjør at kunder slipper å vente så lenge på å få hjelp på en nettside. Det er akkurat som i butikken. Er det for lang kø og du har ventet i flere minutter, går du tilsutt. I tillegg er du sikker tergelig og sjansene for at du kommer tilbake er lave. Og i værste fall sier du eller eller twitrer eller lignende på sosiale mediaer om den fære butikkopplevelsen du hadde.

Smarte webledere og nettsideeiere forstår å gjøre brukeropplevelsen (eng. UX=User eXperience) så bra som mulig for å få fornøyde kunder og kunne behandle flere om gangen. Dette med rask side er et av grepene du kan ta for å få gladere kunder og økt synlighet på nettet.

Plutselig begynte det å skje noe med søketrafikken. Data fro Google Search Console viste flere treff. Flere og flere fant frem til selve nettsiden. Det ble et faktum at innholdet på siden ble plukket opp av i Google Søk. Økt synlighet i Googles søkeresultat førte til flere kunder. Det var stort å oppleve at ord og bilder som lå på nettet viste seg å være så innbydende at folk trykket seg videre til selve nettstedet. Det gikk fortsatt sakte, men ting gikk rett vei.

Etter å ha studert hvorfor kunder startet å besøke nettstedet, begynte det å demre at det i tillegg til gode artikler og innhold på nettsiden, raskere nettside og fint tema, så hadde dette med backlinks (linker fra andres steder på Internett) påvirkningskraft. For en bedrift som ikke er en sosial løve i de sosiale medier falt dette med viktigheten av backlinks tungt.

Statisstikken var klar, når andre nettsider og spesielt de som Google anser å ha høy kredibilitet ga link til nettstedet økte trafikken. Dette med backlink skal jo helst skje naturlig akkurat som med SEO ellers. Likevel var det klart fra tallene at SEO backlinks var viktig.

Etter å ha tenkt litt, samtidig å ville være tro mot bedriftens lave sosiale profil, kom etter prøving og feiling løsningen. Ikke vanskelig, var bare en prosess å komme dit. Løsningen var rett og slett å være seg selv og bruke de mediene bedriften og nettstedet allerede hadde samarbeid med.

✅ Eureka – De første 100 nettbesøkende

Høsten 2020 skjedde det. Nettstedet fikk de første 100 naturlige besøkende på en måned. Ikke betalt med Goodle Ads eller via andre digitale mearkedsføringstaktikker. Nettkundene var kommet med å lage kvalitetsartikler, ha egne produserte bilder, rask og søkemotoroptimalisert nettside. Stor glede. Sterk undring over at det er slik det virker. Erueka.

For en liten bedrift uten en salgsavdeling og økonomiske muskler til å betale for at folk besøker nettstedet med Google annonser måned etter måned, er dette med naturlige besøk hvor du ikke må betate for at kundene kommer til deg svært viktig. Å få de første 100 kundene til nettstedet med naturlig søkemøtoroptimalisering var en stor seier og bekreftet at SEO taktikken virket.

Status og Veien Videre

Da OMACO startet med å lage sin første hjemmeside i 2011 hadde selskapet ingen anelse om viktigheten av Google optimalisering. Å lære og lage hjemmesider var en stor og spennende utfording. I dag er slike problemer en saga blott. Innholdsproduksjon går så det suser. Tiden er inne for skalering.

Skalering i dette tilfellet betyr å produsere med den kunnskapen som er opparbeidet og gjenta. I tillegg snuses det på nye utfordringer og nye nøtter å knekke. Utvikling prioriteres, selv om daglig drift som sikrer betaling av regningene kommer først.

YouTube virker spennende. BedriftsYouTube kanalen er allerede laget. YouTube SEO verktøy er valgt. Til og med tripad utstyr for videofilming med mobil er på plass. Spennende tider ligger og venter. Vil du være med på YouTube reisen kan du abonnere på kanalen her.

Fortsette å Lære, Dele og Eskapere

Veien videre vil hovedsakelig bestå av produksjon og gjentakelse. I tillegg er planen å sette av tid videre utvikling innenfor WP, nettsider og Google synlighet. Med Kurs i SEO og YouTube kanal er målet å hjelpe flere å bli synligere i søkemotoren.

5 Utfordringer Underveis

Overordnet var det fem utfordringer underveis, nemlig det tekniske, erkjennelsen av at ting tar tid og spesielt søkemotoroptipalisering, økonomi, nødvendigheten av å bli mer synlig på nettet når selskapsprafilen er tilbaketrukket, og at SEO verktøyene ikke virket med norsk språk.

Utfordringene undervis er ikke listet opp etter viktighet. Alle punktene var en utfordring.

1. Det Tekniske

Ingen tvil. Det tekniske var det største hinderet. Det hindret lenge produksjon. Det var tungt å måtte slite så mye med å få innhold inn på nettsiden. Den nye editore til WP Gutenberg kom som en reddende engel og endret hverdagen totalt. Med Gutenberg og lettvekt temaer som GeneratePress og Astra som begge gir topp kundsesupport ble det tekniske ikke lenger en show stopper.

2. Ting Tar Tid

Er kjennelsen av at ting tar tid er en desverre en del av SEO. I motsetning til annonser som Google Ads hvor du ser umiddelbare resultater, tar det tid å oppnå gratis resultater med Google SEO. Fordelen er at når du klarer det, så får du søketreff uten å betale for det.

3. Økonomi

22.5% of small businesses fail within the first year.

SmallBizGenius

Oppstartsfasen med SEO var tung økonomisk. Som delt under forrige punkt tar søkemotoroptimalisering tid. Det er om å gjøre å komme raskest mulig i gang med optimaliseringen når du har en nettside. Er du i den heldige situasjonen at økonomien er sterk, er det likevel en fordel å starte med SEO for nettsiden raskt.

Ja raskere netsiden inviterer kunder på besøk via vertinnnen Google Søk, jo mer blir for eksempel bloggen din lest og delt, kunder kjøper dine produkter og tjenester. Til gjensvar sender Google Søk deg enda flere besøkende. Driver du med en nettside som genererer penger, blir økonomien forbedret av økt trafikk og salg. Dette er en god sirkel å havne i.

4. Vanskelig for en grå katt å skulle bli så synlig

Dette med Internett hvor alle kan lese om hverandre er en god ting. Og for at en nettside skal være synlig må den være på nettet. Og skal nettsiden få trafikk må den ranke høyt i Google Søk.

For en liten bedrift med en konservativ grå katt kultur falt dette tungt. I dag er denne grensen krysset. Men den er krysset på en måte som er i stil med bedriftens noe reserverte kultur. Bedriften og innhold på nettsiden er på nettet. Det deles tanker og artikler for å hjelpe andre. Det er opprettet konto på LinkedIn og YouTube.

Som ellers i livet så må alle finne sin egen vei å gå. Er du en utrolig ekstrovert person med mange venner i de sosiale mediene, er kanskje dette veien å gå for deg. For Kurs i SEO er det mer enn nok med elæringsplattformen og YouTube. Ulempen er at kurset ikke når ut til så mange. Fordelen er at det blir lettere å administere.

5. Ikke SEO Verktøy på Norsk

På veien mot kunnskap ble mange SEO verktøy testet ut. Å ha verktøy på Engelsk gikk bra. Det ble sett mange YouTube filmer og lest utallige artikler om de ulike verktøyene. Skuffelsen var stor da det etter mye tenking og evealuering var kommet til testfasen da det viste seg at mange at verktøyene ikke virket for norsk. Det kunne være at de enten ikke kunne analysere søkeresultater i Norge, eller at de ikke analyserte norsk. I værste fall begge deler.

I dag er det heldigvis noe bedre. Men fortsatt er det flotte verktøy som ikke analyserer norsk språk. Om du har startet med å sjekke ut SEO verktøy, anbefales det at du raskt sjekker ut språk om du har tenkt å bruke verktøyet på en norsk side. Det er synd om du skal begå den feilen å bruke mye tid på å sette deg inn i noe som du faktisk ikke kan bruke.

Verktøyene som blir omtalt og brukt i Kurs i SEO virker på norske nettsted på norsk.

OMACO AS – Selskapet bak Kurs i SEO

OMACO AS Logo

Bak nettkurset i SEO står det norske selskapet OMACO AS. OMACO ble startet i 2011 og har siden oppstart drevet med rådgiving. Selskapet eies 100% av Yvette Boye som også startet selskapet. Yvette Boye er daglig leder og styreleder i selskapet. Formålet til selskapet er rådgiving og hjelpe andre med utvikling og forbedring. Siden oppstart har selskapet hovedsakelig drevet med bistand innenfor informasjonsbehandlingsystemer i oljebransjen. Eneste ansatte i selskapet er Yvette Boye. Ved ytterlige behov leies det inn midlertidig konsulenthjelp.

Broen

Om Kurs i SEO_Broen OMACO AS Sørenga Bjørvika Oslo

OMACO er broen mellom brukere og systemer. Å drive rådgivende koordinering mellom brukere og systemer har vært selskapets intensjon fra starten av. Akkurat som da selskapet jobbet opp mot oljebransjjen og bistod ingeniører på plattformer og på skip finne dokumentasjonen og data de var på jakt etter, har selvskapet de siste årene jobbet med å Googleoptimalisere vekrøyene nettsidene er laget med som for eksempel WordPress, plugins, læreplattformen LMS Tutor, og nettbutikk leverandøren WooCommerce.

Situasjonen for mange bedrifter er jo slik at selv om bedriftsnettsiden er laget og ser veldig fin ut og din bedrift er klar for mer oppdrag, så kan det være at kundene ikke finner den. Hva er så årsaken til dette? Du vil jo ha flere besøkende og salg? På den annen side, brukere som Googler hadde igrunnen ønsket å finne akkurat ditt websted. Her kommer dete med søkemotoroptimalsiering og brobygging inn. OMACO undersøker hva mismatchen består av. Søkeren fant kanskje ikke din bedrift fordi det ikke matchet. Dvs det var ikke samsvar mellom hva Google søkeren skrev inn i søkemotoren og hva nettstedet ditt sender av signaler til Google. Eller det kan være at nettstedet ikke er sterkt nok. Det vil si andre andre nettsteder refererer ikke til den med såkalte backlinks. Begge deler kan fikses. En analyse finner lett ut hvor skoen trykker. Videre bygger du broen med SEO brobygging.

OMACO AS jobber hovedsakelig med egne nettsider og SEO. I tillegg til å drifte nettstedet Kurs i SEO, driftes også bedriftsnettstedet OMACO AS. Videre administreres og publiseres det innhold på sammenligningssider som Låneoversikten og Black Friday Oversikten.

Også innenfor e-commerce er OMACO AS på banen. For eksempel finner du på Black Friday Oversikten en nettbutikk med oversikt over populære produkter som iPhone 13 Pro. Akkurat som selskapet selv optimaliserer sine egne sider, kan det også hjelpe andre med å analysere og kartlegge status, for deretter å komme opp med forslag og råd til en strategi for forbedring av status.

Du kan lese mer om bakgrunnen til selskapet på nettsiden om OMACO. Selskapet har en nettbutikk hvor du kan bestille SEO tjenester. Ferdiglagde produkter som tilbys er SEO Audit,

Sørenga

Om Kurs i SEO_lokalisert på Sørenga i Bjørvika Oslo

OMACO AS er lokalisert på vakre Sørenga som sammen med finansdistriktet Barcode utgjør en del av pulserende Bjørvika. Om sommeren er det yrende liv fra tidlig til sent på kvelden. Resten av sesongen er det roligere. Med Oslo sentrum kun noen få minutter unna er det lett å ta et møte med kunder i Oslo. Ellers foregår det meste av virksomehten til selskapet digitalt. Selskapet har hjemmekontor og er ikke åpent for besøkende.

Hjemmekontor

Handlekurv