Hva er SEO?
Tekst
Velkommen til ny modul om hva SEO er.
I løpet av de siste årene har digital tilstedeværelse blitt mer og mer viktig. Folk handler på nettet, de googler for informasjon, og de lar seg underholde online.
Internett endrer våre liv. Forbrukere både i Norge og resten av verden kan kjøpe og finne ut hva de vil når de vil hele døgnet. Internett, nettbutikker, blogger, og bedriftssider er alltid åpne.
Ettersom som Internett og online transaksjoner øker raskt over hele verden, blir det også flere digitale kjøpere hvert år. I følge det verdensledende analyseselskapet Statista kjøpte mer enn 2 milliarder mennesker varer eller tjenester på nettet i 2020. Ja, 2020 var et spesielt år pga korona, men trenden har likevel vært økende de siste årene for nettsalg.
Digital markedsføring har mange former. Salg på nettet kan blant annet bestå av aktivitet på sosiale medier som Facebook, Instagram, og LinkedIn. Eller det kan bestå av blogging, Podcasting, e-post markedsføring eller YouTube.
I dette kurset ser vi på markedsføringstaktikken SEO og utforsker hvorfor SEO er viktig for en nettside.
La oss se litt nærmere på dette.
Lysbilde 1: Hva er SEO?
SEO er en forkortelse som står for Search Engine Optimization (no. søkemotoroptimalisering).
Wikipedia(1) definerer SEO som følgende:
«Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.»
Lysbilde 2: Hva er organisk synlighet?
Organisk synlighet er å være synlig på nettet uten å ha betalt for det. Synligheten er naturlig. Har man annonser som ligger øverst på Google, vil de forsvinne med en gang man stopper å betale. Slik er det ikke med organisk SEO. Det tar tid å opparbeide organisk synlighet. Den er ikke permanent. Den kan hoppe opp og hoppe ned spesielt om det har skjedd store algoritmeendringer hos Google. Men den er likevel i søkemotoren.
Resultater som skyldes SEO metoder for å få bedre ranking kalles i tillegg til organisk synlighet, organisk SEO eller naturlig SEO.
Lysbilde 3: Hva SEO består av
SEO er delt i 3. I SEO jobber man med å optimalisere selve nettsiden, og optimalisere faktorer utenfor nettsiden og teknisk SEO. Optimalisering av nettsiden heter on-page SEO på engelsk. Dette omhandler nøkkelord som du lærer mer om i enhet 4, og innhold som er enhet 5 inkludert bilder. Optimalisering av faktorer utenfor nettsiden kalles på engelsk off-page SEO. Dette gjelder backlinks som du lærer om i enhet 6 og lokal SEO som enhet 7 handler om. Teknisk SEO gjelder faktorer som ser til at nettstedet møter de tekniske betingelsene til søkemotorer med det formål å øke organisk ranking.
Lysbilde 4: SEO begreper
SEO begreper du vil høre flere ganger i kurset er SEO og organisk. Dette har vi allerede sett på. I tillegg lærer du om begrepet ranking og med det menes nettsidens posisjon i søkemotoren. Og med trafikk menes besøkende til en nettside.
Kilder
[1] «Søkemotoroptimalisering». no.wikipedia.org. Besøkt 2.8.2021.